Sabtu, 3 September 2011

Raya 2011 - Tanpa Air Paip

Raya 2011 kali ni turn balik kampung aku.  Hepi sangat2..dapat balik awal dan persiapan awal...tapi malang sungguh..sehari sebelum raya air paip terputus..masalah besar..nak masak lemang, nak masak ketupat, nak masak rendang..semua guna air..haru biru aku sekeluarga...

Sehari sebelum Raya = Ayah, hubby n adik dah cari buluh awal2 kat kampung orang asli..buluh lemang dah banyak habis..banyak orang amik buat jual..yang ada besar lengan budak jer...kecik jer..tak perlah...kayu api semua dah siap..kelapa semua dah siap...tunggu nak basuh buluh jer..ingat air adalah petang tur..tapi haram ada...nak basuh buluh pun susah..badan dah miang ngan buluh...ayam dah kurung 6 ekor..tunggu masa nak korban jer..air oh air...naper ler time nak sambut raya tak ada...mood nak beraya hilang terus...tapi aku buat gak walau pun tak ada air..gunalah air mana yang ada...Dalam kul 8 lebih, ayah ajak mandi kat sungai pahang. Ayah naik motor ngan Man..Mak aiii...takutnya mandi malam2 kat sungai.  Tapi badan memang dah berlengas2...satu hari tak mandi..amik ko...ajak hubby pergi sama.  Nak pergi sungai bukannya dekat ngan umah, kena naik motor..lalu lak jambatan..lalu kubur...menyeramkan...aku yang dok belakang seram sejuk jer...gelap gelita jalan..harapkan lampu motor jer...memang tak pernah pergi mandi sungai pun sebelum ni....baru first time pergi...ingatkan turun motor terus nampak sungai..rupa2nya kena tempuh semak dulu, turun bukit, dalam hati cam nak patah balik jer...sebelum pergi tadi ayah dah charge lampu suluh ... tetiba lak...dah dekat nak sampai sungai, dah dengar air sungai..lampu ayah dah nak padam.  Ayah kata tak jadilah nak pergi, nanti meraba lak dalam gelap...patah balik semula naik bukit dan redah semak samun....2 kali ayah jatuh...masa turun bukit n masa naik bukit...mujur tak jadi apa2.  Balik semula rumah...sambung wat kejer rumah.  Masak rendang...tunggu air paip ada..baru mandi..tengah malam, tengah malam ler..janji mandi...kena mandi puas2..esok tak ada air lak...haru biru dibuatnya...

Raya Pertama = Bangun pagi2 air paip ada...kul 7 lebih dah tak ada.  Apalah punya JBA...boleh gak tutup air sesuka hati..kata nak hantar air..pam air pecah, rosak...orang ramai pakai air...semuanya tak boleh pakai....semuanya mandi ala kadar jer...ayah pagi2 lagi dah pergi Sungai Pahang...mandi sorang2.  Mujurlah malam tadi dah basuh semua pinggan kotor...dah sedia pinggan mangkuk untuk hidang sarapan pagi..kalau tak makan atas daun pisang jerlah...Balik dari solat Hari Raya, sesi fotografi bermula..ingat tahun ni cukup adik beradik semuanya...tapi..tak cukup sorang lagi....tak perlah...tahun depan aku lak tak ada dalam gambar..ntah bila boleh cukup 8 beradik tur.

aku sekeluarga...naperlah anak dara aku macam orang myanmar...huhuhu...

aku n adik beradik...dari kiri Amir, Azhar, aku, Asmahani, Azman, Asmadi n Ariffin..mana sorang lagi...
Ipin n family..Umi & Arissa...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan