Isnin, 10 Oktober 2011

Nasi Planta SEMPOI

Hari SABTU aku merajinkan diri untuk bangun pagi-pagi pagi sangatlah kononnya...  Plan nak buat nasi planta bersama ayam masak merah.  Hari tur ada jiran bagi nasi planta..tak sempat makan coz banyak kenduri..hubby ngan anak2 jer makan..hubby kata best nasi tur.  Aku bukannya pro sangat masak mender2 moden ni...bagi yang dah pro masak mungkin gelakkan aku...sebab tak pandai masak nasi planta.  Hahaha...Memula nak buat tur google dulu cara nak masak..bahan2 apa nak sedia.  Maklum ler first time nak buat ni..tak jadi karang..kena gelak lak...Macam2 resepi nasi planta jumpa.  Ada yang kena masak nasi dulu, ada yang letak beras dalam bahan yang ditumis bersama planta, ada resepi taruk susu cair..mana ada mender alah tur kat umah aku..kalau nak guna jer baru beli..tak simpan stok kat umah pun...tak bubuh pun tak apa kot..hahaha..cari lagi resepi yang tak taruk susu..haaaaa....ada pun...tapi ada yang letak macam2 kat dalam nasi..aku satu mender pun tak ada kat umah..ingat nak letak kismis..kedai runcit kat sebelah umah tak jual lak..last2 buat yang SEMPOI jerlah...Ikut cara nak masa jer...Resepi Nasi Planta Sempoi aku cam kat bawah ni...untuk makan2 sendiri boleh lah...

Bahan2nya

Bawang Merah
Bawah Putih
Halia
Daun Pandan
Garam 

Cara2nya

Tumis bawang merah, bawah putih, halia bersama planta
Dah agak naik baunya...taruk garam secukup rasa...masukkan beras yang dah dibasuh yer
Masukkan air ikut macam nak masak nasi selalu tur
Masukkan daun pandan
Masak nasi cam biasa...tunggu jerlah..sambil tur leh ler prepare untuk ayam masak merah lak..tak yah resepi lah..semua tau buat kan...

Taraaa...dah siap nasi planta aku..

Hubby masa tur ada kat luar, tengah bukak bateri kereta nak bawak kat kedai bateri...sampai kat luar bau nasi planta.  Hubby tegur masak apa..sedap bau...kembang sekejap. Oklah tur, bau dah ada..kira jadilah.  Makan sampai ke malam...habis licin...sampai anak jiran sebelah umah pun datang makan..nasib baik masak lebih...
ayam masak merah..google pic..
Nasi planta bukan aku punya..lebih kurang ler..


Tiada ulasan:

Catat Ulasan