Khamis, 26 Ogos 2010

Esok Cuti...

sok aku cuti Nuzul Quran walaupun KL tak cuti..hahaha..aku apply cuti 2 hari tur beb..balik kg n nak beli baju raya anak2 gak..

Rabu, 25 Ogos 2010

Alhamdulillah...Rezeki Anak2

Alhamdulillah..dapat gak bonus Raya RM500.  Baju raya anak2 tak beli lagi, sebelum ni cam tak ceria jer bila dengar tak ada bonus raya.  Tapi bila dah dengar berita hari ni pasal kakitangan kerajaan dapat bonus RM500 sebelum raya nanti...yeyyyy..hepi sesangat...Ada gak rezeki anak2.

Sayu Hati Aku...Angah oh Angah

n3 hari ni nak citer pasal Angah.  Masa berbuka semalam Angah bagitau dia ada beli asam untuk Ikah.  Masa tur Ikah tengah tido sebab demam.  Mungkin makan ubat kat nursery, balik2 dari nursery terus lena..jadi Angah tak ada kawan nak main..diorang berdua memang rapat..kalau sorang sakit, senyap ler rumah aku tur..balik semula cerita pasal Angah beli asam untuk adiknya...kat bawah lebih kurang dialog aku ngan Angah...

Angah  :  Ibu, Angah ada beli asam untuk Ikah.
Ibu       :  Ye ker, berapa sen Angah beli?
Angah  :  20 sen
Ibu       :  Kawan Angah tak tanya ker Angah beli asam tur. Nanti kawan Angah kata Angah tak poser..
Angah  :  Kawan Angah tanya, tapi Angah diam jer..Angah cakap dalam hati, Angah beli untuk Ikah.  
              Angah sayang Ikah.
Ibu       : Angah cakap dalam hati jer ker?
Angah  : Aahhh..

Ayat yang menyentuh hati aku "Angah cakap dalam hati, Angah beli untuk Ikah.  Angah sayang Ikah".  Masa tur, penuh perasaan Angah cakap..Angah kalau adik dia demam, mulalah tak keruan.  Asyik tanya bila nak pegi klinik. 

Selasa, 24 Ogos 2010

Lambatnyaa...

Lambatnya rasa jam kat ofis ni berpusing...esok kakak ipar aku dari Sabah nak bertandang kat umah aku..kenalah aku mengemas rumah balik ni...Hari Jumaat lak nak balik kampung aku kat Pahang.  Nak berpuasa ngan ayah n mak aku..tak sabar anak2 aku nak balik kampung jumpa wan ngan aki diaorang..mak ngan ayah tinggal berdua jer kat kampung.  Adik yang bongsu dah dok kat Kuantan belajar kat sana.  Dulu ada gak adik tengok2 kan diaorang..tengok jerlah..sekarang berdua jerlah.  Kesian kat diaorang..Teringat masa dulu2.  Bila time nak bukak poser, hiruk pikuk rumah aku. Adik beradik ramai..8 orang..dok bersila kat  bawah.  Ayam percik , kuih buah melaka ngan cendol mesti tak tinggal untuk menu bukak poser.  Bila masing2 dah kawin tinggallah mak ngan ayah jer...

Isnin, 23 Ogos 2010

Kedai Seluar Besar

Hari Sabtu tak pegi mana2 dok rumah jer...pagi2 lagi hubby aku dah kuar ada hal ngan keter dia ler..aku ngan anak2 tak ada xtvt menarik pun..Hari Ahad lak, hubby kuar lagi pagi2 lagi..tak settle lagi keter dia..malas nak layan.  Tapi dia kata nak berbuka kat luar ...restoran kat Jalan Ulu Kelang..nama restoran tur Restoran Bamboo House..tunggu punya tunggu sampai kul 5.30 tak balik lagi..anak2 aku sumer dah siap dah..sempat posing lagi anak dara aku..biasalah dia ... kalau dah pakai cantik2 tur..jumpa kamera dalam beg aku, dia suruh amik gambar dia..sampai kul 7.00 baru hubby aku balik..aku tak cakap banyak pun. Maklum ler poser..kalau cakap karang tau2 jerlah..hati memang pendam jer..sebab dah lewat dah..nama pun nak makan kat restoran mesti tempat penuh.  Tak booking pun..lagipun tempat tak pernah pergi.  Bila dah sampai kat restoran tur, aku lak kena turun tanya ada tempat lagi tak..berbaris punya lah panjang..aku tanya orang kat situ kena booking dulu ker..orang tur kata kalau bulan poser kena booking..aku tanya gak..ikut kepala ker bayar..mak aiii..mahalnya..dewasa RM49, kanak2 RM29.  Tak jadi kami berbuka kat situ, tempat pun penuh..harga tak yah cakap ler...tak berbaloi makan nanti..patah balik Ampang.  Hubby tanya nak makan mana?  Ikut sukalah..anak2 yang poser..itu ayat merajuk ler tur..Nak pegi Banana Cafe jauh gak..waktu berbuka dah nak masuk.  Anak dara aku kat belakang, menyahut "kita makan kat kedai seluar besar tur jerlah abah"..akhirnya..kami berbuka kat kedai makan kat belakang rumah jer lah..alkisahnya..kedai tur anak aku panggil kedai seluar besar..sebab kedai makan tur sekali ngan kedai baju bundle..ada seluar besar trademark kat atas kedai tur..k lah..untuk sukasuki, gambar anak dara aku posing tunggu hubby balik..








"ConTeST SENyuMan @ HaPpy BIrThDay FarIsyah"

Jom join contest ramai2.... 

Sila klik SINI untuk join contest ini...



Pilihan gambar anak aku

Nama: Nur Irdina Syafiqah
Umur: 4 tahun




Jumaat, 20 Ogos 2010

Hukum Beri Salam 1Malaysia

Baru2 ni semasa hubby pegi solat Tarawih kat Masjid Al-Huda, Kg. Melayu Ampang..biasanya ada tazkirah sebelum solat tarawih.  Ustaz yang beri tazkirah tu bagitau kita sebagai orang Islam tak digalakkan memberi salam dengan ucapan "Salam 1 Malaysia".  Sebab bila kita dah beri salam dengan Assalamualaikum, tak perlu lagi disambung dengan "Salam 1Malaysia".  1Malaysia menunjukkan berbilang bangsa..bagaimana orang yang bukan Islam menjawab "Salam 1Malaysia" tur?  Sebab, memberi salam tur menunjukkan agama kita.  Lagi elok kalau kalau kita memberi ucapan "Selamat Sejahtera" yang kebiasaannya kita buat kepada  rang yang bukan Islam..  Aku sampaikan apa yang hubby sampaikan pada aku.  So terpulang lah sesapa yang baca blogs aku ni...

Kedah or Perak????

Raya tahun ni tak tau lagi balik Kedah ke Perak..Hubby kata tengok dulu..kat Kedah ada mertua kat Perak ada mak saudara hubby.  Biasanya memang kami balik Perak..sebab jumpa mertua kat Perak jer..kalau mertua balik Perak..tak balik Kedah ler..kalau mertua tak balik Perak, jawabnya beraya kat Kedah dulu ler..Apa2 jerlah, kena ikut turn balik raya..tak leh gaduh2..hubby kata kalau cuti dia lulus panjang, leh ler balik Pahang...tak mengharap (kononnya dalam hati berdoa moga2 cuti hubby aku lulus).
Kebiasaannya..kalau aku beraya kat Perak aku cuma tolong Mak Yong masak rendang jer..tolong potong2 bawang..tapi kalau aku beraya kat kampung aku..aku ler kepalanya..sumer mender nak wat.  Mak aku memang serah sumer mender kalau nak masak apa2 menu pagi raya kat anak2 dia..sebab anak2 dia dah besar,dah jadi mak orang dah..takkan nak harapkan mak lagi..kalau kena turn kakak aku balik raya kg..kakak aku ler kepalanya..tahun ni tak tau menu apa diorang wat....waaa..rindunya nak beraya ngan sumer adik beradik aku..sebab turn aku balik kg beraya tak sama ngan turn kakak aku...

Jumaat 10 Ramadhan

Hari ni hari Jumaat.  Rehat panjang..tak tau nak wat apa.  Tadi terlena jap..pastur tak leh nak lena dah..biarlah kawan lena sorang2...kat ofis aku tempat lepak kalau nak terlena sekali kat stor ler...celah2 rak fail tur ada ler satu tempat besttt...kena tempah dulu tempat..kalau tak fulll..tul tak kawan2..  Alangkah bestnya kalau dah gaji, leh ler cuci2 mata kat Masjid India ngan Jalan TAR...huhuhu..jangan mimpi ler ada gaji 20hb.  Tunggu ler 25hb...baru leh fikir nak beli apa..baju raya aku ngan anak dara aku dah tempah..suruh mak jahit pun ada...baju hubby, Along n Angah recycle tahun lepas punya..sebab baju Melayu tahun lepas tak pakai pun selepas Hari Raya Pertama tahun lepas sehinggalah ke hari ini..tak luak pun..lagipun Along ngan Angah tak lama pakai Baju Melayu...Hubby aku pun sama...Raya pertama jer pakai..past tur simpan dalam almari...rugi lak kalau tak pakai semula...bukan susah nak berjimat..cam iklan lak.. Biasanya memang cam tur..2 tahun sekali wat Baju Melayu..tapi baju aku ngan anak dara aku tiap2 tahun berganti..sebab tak rugi...hahaha...

Khamis, 19 Ogos 2010

9 Ramadhan..

Diam tak diam dah 9 hari kita berpuasa.  Terlalu cepat masa berlalu.  Itu menunjukkan masa tak menunggu kita..kita yang terpaksa mengejar masa..kalau tak dikejar kita yang rugi...Ermmm..aku nak citer pasal apa erk..blog aku ni klau tak citer pasal anak2 aku tak sah..Semalam masa berbuka Angah kata esok (arini lah) dia tak nak poser.  Aku tanya kenapa? Sebab Angah dah poser penuh 8 hari.  Dia kata tak larat...kesian gak.  Tapi kalau dia tak poser, dia bukannya makan nasi, makan mender yang tak patut.  Aku kata kalau Angah tak poser, nanti ibu tak nak belikan kepak ayam lagi..sebab itu makanan kegemaran dia waktu berbuka..tak nak belikan air tembikai susu lagi.  Last2 dia kata, dia nak poser esok.  Hari ni lak bila aku turun nak pegi beli lauk berbuka, kepak ayam tur tak ada lak..tak tau ler Angah nak makan apa berbuka nanti..Angah lain sikit..itu jer satu lauk yang dia makan waktu berbuka.  Along lak, suka sangat makan lala ngan siput sedut.  Itu lah lauk Along hingga bersahur.  Angah masa sahur makan roti john ngan secawan milo jer..nasi tak sentuh langsung. 

Rabu, 18 Ogos 2010

Story Mory...

Hari ni aku nak story mory aper erk..nak citer hal menu aku berbuka..aku tak masak lagi sepanjang bulan poser..tanya hubby nak masak tak?  Jawapan hubby senang jer..tahun lepas kita wat camner?  paham2 jer lah kalau jawapan cam tur.  Kalau masak pun, nak kata tak sempat tur..sempat..cuma penat ckit.... Bila dengar ceramah hari pasal penyucian hati di bulan Ramadan..terasa gak..sebab nak dapat pahala masa bulan poser ni senang jer..masak untuk orang berbuka, bersahur dapat pahala sama cam orang yang berpuasa tur, solat Maghrib berjemaah, Isyak berjemaah, Tarawih berjemaah dan Subuh berjemaah dan banyak lagi..banyaknya kekurangan aku kalau nak dikira. 

Selasa, 17 Ogos 2010

" Little Princess/ Prince of Posing Contest"

 Penaja Contest
 Penaja Contest

Contest ini aku jumpa dalam  ibuayahdamia  Baru pertama aku nak join contest walaupun blog aku tak secanggih blog orang lain.  Aku letak gambar anak dara aku yang berumur 4 tahun .  Syarat2 contest sila rujuk link ni ibuayahdamia.

GAMBAR ANAK AKU


Nama : Nur Irdina Syafiqah
Umur : 4 Tahun
Gambar ini diambil oleh Pak Tih (Adik aku) yang sememangnya suka amik gambar anak aku yang pantang jumpa kamera.





Isnin, 16 Ogos 2010

Tak Pernah Terjadi...

Hari ni dah masuk puasa yang ke-6.  Macam biasa...N3 aku yang lepas pernah aku citer pasal jiran aku.  Jiran aku yang tuduh aku wat sihir kat dia tur...Nak dijadikan citer, hari Sabtu aku ngan hubby bertikam lidah ngan jiran pompuan indon tur.  Apa taknya..ada ker dia simbah air kapur kat depan umah aku dekat2 ngan anak dara aku yang umur 5 tahun tur.  Kesnya dia kata anak dara aku tur lalu jer tepi umah dia, dia terus sakit badan.  !?*$# (bahasa yang tak boleh diluahkan).  Padahal anak aku haram masuk laman umah dia.  Dia kata tur lak dengar dek hubby aku kat luar umah, apalagi...hangin ler hubby aku.  Macam2 keluar dari mulutnya.  Aku yang dok dalam umah, bila dengar hubby aku bertekak ngan pompuan tur...jenguk kat luar...apalagi..selama ni aku tak pernah gaduh ngan orang bertekak2...keluar macam2 ayat gak dari mulut aku.  Dengan selambanya pompuan tur kata aku sihir sampai badan2 dia sakit.  Bodo punya orang...dah lah menumpang kat tanahair orang ... wat perangai macam apa ntah.  Ikut hati memang aku nak ganyang..aku suruh dia panggil suaminya..tapi haram keluar..kena manrem kot...Lepas tur ntah apa yang dia merepek kan dia kata kat hubby aku "ko tau lah apa jadi lepas ni"..moga2 keluarga aku dalam pelindungan Allah.  Esoknya tuan umah datang umah diaorang sebab hubby aku g report sebab tak tahan ngan perangai diaorang.  Tuan umah beri pilihan nak pindah hari tur atau ujung bulan.  Diaorang kata ujung bulan, kita tengok jer lah diaorang pindah ke tak...

Jumaat, 13 Ogos 2010

Ramadan Yang Ke-3

Hari ni alhamdulillah dah masuk Ramadhan yang ke-3.  Along ngan Angah masih lagi kuat berpuasa.  Walaupun Along hari pertama berpuasa sakit perut sampai menangis.  Along tak boleh lapar..bila lapar perut Along masuk angin.  Tapi dia nak gak berpuasa.  Angah lak, asyik tanya jam pukul berapa ibu, jam pukul berapa ibu.  Kesian anak2 ibu.  Kecik2 dah pandai berpuasa.  Ibu dulu pun tak macam tur...Angah dari umur 6 tahun puasa penuh.  Tahun ni insya Allah penuh agaknya...Anak dara aku lak, puasa katanya.  Pegi nursery tetap bawak air ribena.  Kalau abang2nya kata dia tak puasa mulalah nangis. 

Khamis, 12 Ogos 2010

Terkenang Semasa Dulu...

Macam biasa seperti tahun2 yang lepas aku masa bulan puasa aku yang paling lambat balik dari ofis.  Sumer officemate dah balik.  Hubby aku tetap tak boleh balik awal, orang pompuan jer yang boleh balik awal.  Orang lelaki balik cam biasa.  Ntah apa2, bagi ler balik awal sekali sekala, ingat pompuan jer nak masak, laki2 tak yah nak amik orang orang umah yang jantinanya sudah semestinya pompuan untuk memasak.  Hari2 beli lauk kat luar.  Tak sempat nak masak.  Sampai kat umah kul 6 lebih.  Masak nasi ngan wat air.  Kadang2 air pun beli...kira2 bulan poser ni aku rilek dari memasak.  Hujung minggu jer masak...Teringat masa kat kampung..kalau aku ngan adik beradik lain ada..mak tak turun ke dapur..serah bulat2 kami adik beradik memasak.  Cuma tanya mak cara2 nak masak.  Nak bubuh apa lepas ni, lepas tur.  Paling best bila wat ayam percik, sedapppp...ayam percik mak aku memang sedap.  Mak pernah wat jual masa bulan poser.  Masa tur aku sekolah lagi, bakar ayam ngan arang...bau dia yang tak tahan tur..kesian mak cari duit nak sekolah kan aku adik beradik.  Nak harapkan duit ayah motong getah mana nak cukup..Adik beradik ramai nak sekolah...Kadang2 mak jual kuih kacang ngan kuih pulut panggang.  Kuih mak memang best..sampai orang datang umah nak beli..tak pernah cukup kuih mak...Kami adik beradik kadang2 bergaduh sebab ada turn kena cari lidi nak cucuk kat kuih pulut panggang, nak cari daun pisang, nak layur daun pisang atas api, lap lepas tur kerat ngan gunting ikut acuan mak buat.  Nak wat inti kena kopek ikan bilis lak.  Sumer tur mak ajar kami. adik beradik.  Mak kukus pulut malam.  Mak bangun pagi2 nak bakar kuih...kesian mak.  Kadang2 mak jual cendol ngan abc depan umah.  Kami adik beradik bergaduh gak nak jaga kedai.  Cendol mak wat sendiri, cari daun pandan, masak atas api arang.  Sumer mak wat sendiri...sebab tur cendol mak sedap.  Bukan cam cendol sekarang, tak rasa apa2.  Sumer tur kami adik beradik rasa masa kami sekolah.  Sekarang tak lagi, sumer anak mak dah bekerja.  Tinggal yang bongsu jer masih sekolah kat Politeknik.  Besar pengorbanan mak ngan ayah untuk menyekolahkan aku dan adik beradik aku hingga berjaya...Walaupun aku tidak belajar hingga ke peringkat tinggi, tapi aku bersyukur berkat usaha aku, aku telah berjaya dengan apa yang Allah kurniakan.  Aku bersyukur. 

Hepi Birthday To Me...12.8.2010

Hepi Birthday To Me, hepi birthday to me...Hari ni genap umur aku 33 tahun.  tak tua lagi...huhuhu...Alhamdulillah aku masih lagi dipanjangkan umur.  Tiada majlis apa2 pun.  Lagipun bulan poser, tak apalah.  Anak2 aku dah ucapkan pada aku pagi2 lagi.  Itu pun aku yang ingatkan ...Nak harapkan hubby aku, sampai ke petang baru ler ada ucapan. 

Ngantuknyaa...mataaaa...

Hari kedua berpuasa...mata ngantuk gila.  Awal lagi ni, baru kul 10.30 pagi.  Mata cam tak dapat ditahan2.  Wat Data Bank ni lagi ler ngantuknya.  Mata oh Mata..kenapa ngantuk sangat ni.  Nak kata tido tak cukup, berlebih-lebih tidonya...banyak benor syaitan bergayut kat mana ni.  Cepat lah rehat..nak tido dah ni...huhuhuhu...

Rabu, 11 Ogos 2010

Janji Allah Itu Benar...Bila Tiba Masanya..

video

Janji Allah itu benar, bila tiba masanya ia tidak akan terlewat walaupun sesaat.  Di mana2 pun kita boleh kembali kepada Yang Maha Esa.  Hanya Allah sahaja yang tahu bila kita akan kembali kepadaNya.  Ya Allah, sudah cukup ker amalan aku di muka bumi ini.  Aku rasakan diri aku terlalu kerdil .  Tuhanku aku tidak layak masuk syurgamu, namun aku takut masuk ke nerakamu, oleh itu ampunkanlah dosa-dosaku...Sesungguhnya Engkau lah Maha Pengampun lagi Maha Agung...

Hari Pertama Berpuasa...

Hari ni hari pertama berpuasa.  Biasalah ....badan lesu.  Along ngan Angah pun puasa.  Angah biasalah dah tempah air kelapa, Along lak dah tempah roti john.  Biasalah nak asuh budak2 berpuasa.  Kat ofis ada 2 waktu WP1 ngan WP2.  WP1 masuk kul 7.30 blik kul 4.30 ptg.  WP2 masuk kul 8.00 blik kul 5.00 ptg.  Aku tak dapat balik awal coz hubby aku tetap balik cam biasa.  Menu...cam biasalah, lauk tunjuk jer ler..tak sempat nak masak..nak masak kena tunggu cuti..baru leh masak.


Isnin, 9 Ogos 2010

Ermmmm...Sedap...


Hari Jumaat ari tur aku balik kampung aku kat Pahang.  Bertolak lepas Magrib.  Sampai kul 10 mlm.  Kesian mak ngan ayah asyik tanya bila nak balik makan buah.  Tak ada orang nak makan.  Lagipun dah dekat nak puasa.  Hari Sabtu, ingat nak g kebun amik buah, ujan lak turun.  Tak jadi pegi...Pegi pagi Ahad.  Kat kebun macam2 buah ada, ada buah langsat, duku, rambutan dan cempedak.  Durian dah lama gugur..Naik kenyang asyik makan buah jer dok kat kampung...anak2 aku hepi jumpa ngan sepupu (anak akak aku).  Bulan pose nanti aku balik lagi...cuti Nuzul Quran ngan Hari Kebangsaan...harap2 buah ada lagi...


Poyos...

Anak2 aku & sepupu..

Adik aku..Man ngan rambutannya...



Ayah aku ... kesian penat amik buah..

Hero ngan aksinya...


Ni ler buah duku..ermmm sedap...
Mana nak dapat ...
tak tahan tur...
Angah n Adam..
Add caption
Kesian ayah...suka anak2 n cucu2 balik kg...
Posing jap ngan buah2an

Adik aku atas pokok rambutan...





Khamis, 5 Ogos 2010

Program Masak Bubur Lambuk...

Hari ni kat ofis aku ada wat program Memasak Bubur Lambuk dan Tahlil arwah sempena nak sambut bulan Ramadhan.  Aku ada ler letak tangan ckit.  Nak tolong banyak2 dah ramai bebenor berebut nak wat kejer...apa2 pun posing tetap ada..

Kacau jangan tak kacau...

Ni ler kejer aku..hahaha

Sebelah aku Sal ngan Mia...

Lagi...

Dan lagi...

Syok sendiri..aku punya pasal lah..

My hobby...