Rabu, 28 September 2011

Citer Dari Kampung

Baru tadi call mak kat kampung...tanya khabar berita.  Walaupun aku baru lagi call kampung, tapi hati aku ni bila tak call 2 - 3 hari tur cam lain jer.  Kadang2 mak aku lak yang rasa boring kot..sebab tak ada mender pun nak cakapnya.  Tapi bila aku dah lama tak call, mak aku mulalah tanya...naper lama dah tak call..huhuhu...Mak bagitau tadi..ayah aku kena masuk air sebab kencing manis.  Bukan dekat hospital..tapi dekat klinik.  Hari ni ayah ada check up kat klinik dekat pekan Kuala Krau.  Tup..tup..ayah kena masuk air lak.  Harap2 kencing manis ayah tak tinggi.  Sebelum ni, ayah memang tak ada apa2 penyakit.  Baru sekarang penyakit kencing manis menyinggah.  Mungkin umur dah meningkat...macam2 penyakit datang.  Mungkin jugak ayah culas makan ubat yang doktor bagi...Maklumlah orang tua, kadang2 ubat doktor ni diaorang malas nak makan.  Mak...alhamdulillah, cuma sakit2 lutut.  Tur pun aku kesian tengok.  Kadang2 paksa diri menjahit baju orang.  Dari mula aku belum ada sehinggalah aku dah kat muka bumi ni 34 tahun..mak tak berhenti menjahit lagi.  Mula2 dulu mak pakai mesin singer yang kena goyang kaki tur..nak jahit tepi kain..semua kena hantar pekan Kuala Krau.  Lepas tur, baru mak beli elektrik..tapi bila tak ada elektrik terpaksa gak menggodek kaki untuk menjahit.  Macam2 mesin dah mak tukar..hinggalah dah pakai mesin macam kat kilang lak.  Sian mak aku...tapi bila suruh berhenti menjahit dah, mak tak nak.  Mungkin sayang dengan mesin2nya.  Yang mengikut mak pandai menjahit kakak aku sorang...Lina..aku harammmm tahu menjahit.  Pernah gak cuba2 menjahit kat umah..sebab mak ada beri sebuah mesin jahit kat aku.  Tapinya, satu baju pun tak pernah try.  Jahit kain koyak boleh ler..huhuhu...Mujur ler akak mewarisi kepandaian mak...

Ayah...

Mak

Tiada ulasan:

Catat Ulasan