Rabu, 2 Mei 2012

Char Kuey Teow..Versi Aku

Dalam seminggu ni boleh dikatakan makan Char Kuey Teow jer.  Memula bukan makanan favorite aku..kalau pergi kedai makan mesti anak2 order Char Kuew Teow kerang...aku memang tak leh nak masuk tekak.  Tak sedap....tapi sekarang ni dah boleh terima.  Sebab dalam 1 minggu tur aku mesti masak Char Kuey Teow...versi aku ler..nak masak macam kat kedai tur kena lah ada taugeh, kerang, kucai dan mender alah bagai..aku isi udang jer...sayur memang anak2 tak berkenan..nak buat kuah aku bubuh jer air, kicap kipas udang..nak pedas letak ler sebiji cili api.  Nak tau camner aku masak...

Bahan2nya

Kuey Teow
Udang
Cili kering/cili boh
Kicap (tak kira ler kicap apa)
Ayor sikit
Minyak sikit untuk tumis
Bawang Putih Sebiji jer (tak bubuh pun tak per)

Cara2nya

Tumis bawang putih
Tumis Cili boh
Dah agak masak bubuh ayor sikit dan kicap sikit
Masukkan ler garam n aji no sikit..agak2..
Dah menggelegak semuanya dalam kuali
Masukkan Kuey Teow tur
Dah agak masak..angkat ler..boleh mamammm...

Walaupun tak sama cam Penang tur..tapi anak2 semua suka..janji anak2 ibu sukaaaa...Nak beli kat luar 4 hinggit sorang..dah lima orang RM20..amik ko..berkampit2 boleh beli Kuey Teow...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan