Isnin, 3 Oktober 2011

Sabtu dan Ahad Yang Memenatkan..

Hari Sabtu hari tur..ada jemputan 3 kenduri.  1 jer dapat tunaikan.  Yang 2 tur tak dapat nak pergi sebab anak dara demam n pening2.  Takut muntah lak kat kenduri nanti.  Pergi kenduri kat Dewan UTM.  Dekat jer kalau nak diceritakan...Tapinya..dek kerana hubby berpusing2 dalam UTM tur..sangkut lak dalam jem kat dalam tur..jadi lama jer..nak cari parking, last2 terlepas nak ke dewan.  Kena pusing balik..ikut kan dah sampai terlebih dahulu dari member yang sorang lagi tur.  Masuk dewan dia dah siap makan...Keluar dari dewan, jalan jem n hari pun nak hujan.  Bagitau hubby..tak yah lah pergi Seremban n Damansara...pergi amik stok barang..pas tur balik umah.  Esok ada jemputan lagi..kat Wisma Sejarah..dekat jer...Pertama kalinya aku jejak kaki kat Perpustakaan Negara.  Lepas attend wedding kat Wisma Sejarah...ajak hubby pergi perpustakaan jap.  Lagipun dah pernah janji ngan anak2..nak bawak diaorang pergi sana.  Memula masuk perpustakaan kanak2 kat aras bawah tur..excited jer...tapi bila tengok buku mak aiii...bersepah2nya..dah tak tau nak amik mana satu.  Anak2 aku biasalah..pegang 1..pegang 1...tapi tak membaca pun.  Lagipun kat dalam panas..ntah ada air cond ke tak.  Buku2 lak berterabur sana sini..tak tersusun..rupa2nya tengah wat pengubah suaian..sebab tur buku2 tak tersusun...huhuhu..tak tahan aku panas..n anak2 aku pun bagitau panas..balik jerlah...On the way balik umah, hubby dapat call dari adik dia bagitau nak datang umah.  Nak masak apa erk? Mujurlah dah rebus ikan malam tadi, ingat nak buat laksa..untuk makan2 sendiri jer.  Kebetulan ada orang nak datang ni..sempat kot buat kuah laksa.  Masa tur dah pukul 3 lebih..harap2 sampai lewat sikit.  First time buat guna ikan sardin..selalunya aku buat ikan kembung.  Cukup ke tak cukup ikan..belakang kira..janji ada rasa..hahaha...buat 2 versi lak tur..satu kuah laksam..satu kuah asam...hubby tak makan yang laksam..sebab tur buat 2.  Mujur hubby n anak2 tolong kopekkan isi ikan..sekejap jer lah aku masak...pukul 6 dah siap masak...

Nak resepi kuah laksam stail aku tak...
Ok....Sempoi jer...

Resepi (kuantiti ikut suka)

Ikan Kembung/Ikan Sardin
Santan Kelapa (santan kotak tak best)
Daun Kesum
Bunga Kantan
Lada Hitam - Ditumbuh Halus 
(aku bubuh banyak coz banyak lada hitam lagi sedap)
Bawang Merah - Dikisar
Bawah Putih - Dikisar
Halia - Dikisar

Cara2nya

Bahan yang dikisar + lada hitam dimasukkan ke dalam periuk.  
Masukkan isi ikan yang telah diasingkan dari tulangnya.  
Aku blend sekejap jer isi ikan...tulang ikan yang diasingkan aku blend gak..lepas tur tapis...
amik air jer..Daun kesum dan bunga kantan masuk kan sekali dalam periuk tur.  
Ikut sukalah nak masuk banyak mana...agak2...Lepas tur masukkan santan..masuk garam...masuk aji (tak masukkan pun tak apa)....kacau...aku tak selalu kacau pun..api perlahan jer...takut lak menggelegak mengejut...sesekali kacau..bila dah naik bau rasalah sendiri..masin ker..tawar ker..tambah apa yang perlu...tadaaaaa....faham ke idak... 

pic google...aku tak laksa ni..aku guna laksa biasa jer...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan