Rabu, 14 Ogos 2013

Part 1 .. Raya di Pahang

Ofis hari ni masih sunyi sepi lagi..mungkin ramai lagi yang bercuti lepas raya.  Jalan pun lengang jer..tak banyak kereta lagi.  Mungkin jugak budak2 cuti sekolah..aku dah start kejer hari semalam lagi.  Mood nak kejer tur cam tak ada lagi..tapi kena ikut jadual ler...Bukak blog member2 sumer citer pasal raya..aku baru terhegeh2 nak citer pasal raya.  Maklum ler tahun ni raya di kampung sendiri...penat masih ada lagi.  Sumer kejer kena buat..dari start balik kampung sampai lah nak balik ke KL...tapi aku happy...maunya tak happy..kampung sendiri..huhuhu..tahun depan lain citer lak...Okaylah mari baca citer raya aku...

Sehari sebelum raya...tak ada nak mengemas2 rumahnya...nak pasang2 langsir..pakai mana yang ada..tak menang tangan nak buat kejer semua.  Adik2 balik petang..mana nak menolongnya.  Dari pagi sampai time berbukak...memasak jerlah.  Mujur ada kakak ipar tolong...buat rendang daging..aku lak amik part masak ayam kampung kari..tur memang menu tetap setiap hari raya.  Kari ayam kampung..tahun ni 5 ekor ayam...untuk makan anak beranak.  Mujur ada anak2 ngan Incik Aidil tolong cabut bulu ayam...ringan sikit kejer.  Aku settlekan bab buat kuah kacang ngan rebus nasi impit.  Semuanya settle sebelum waktu berbukak...Incik Aidil yang nak keluar ke Jerantut pun terbantu sebab aku tak habis2 memasak.  Planning tukar ke malam..lepas berbukak baru keluar ke Jerantut...nak cari tudung..huhuhu...Tahun ni memang aku tak berjaga tengah2 malam buta nak memasak sebab dah settelkan awal2 lagi.  Kalau tak .. 2 tahun sekali memang kena berjaga malam...

Alhamdulillah Intan Payung Syahir tak meragam masa di kampung..mungkin suka tengok ayam2 akinya... Dan ramai yang mendukungnya..Okaylah cam boring lak tak ada gambarkan...








Tiada ulasan:

Catat Ulasan