Jumaat, 26 Julai 2013

Buat Puree Intan Payung

Lagi seminggu lebih jer kejer...lepas tur dah cuti raya...psttt cuti lom sign lagi...Hari ni baru nak update blog...macam2 masalah ngan anak2...dalam minggu ni jer pun dah 2 hari aku amik EL..sebabnya pengasuh bawak anak dia amik darah...dalam masa yang sama gak..Intan Payung Syahir tak sihat...demam ngan selsema...hari ni demam dah kebah..tinggal selsema jer belum lagi.  Merengek jerlah bila nak tidur..malam tadi pun aku boleh tidur 3 jam jer...sekejap2 menangis..bagi susu...tak boleh nak hisap banyak sebab hidung tersumbat...kesian anak ibu..jarang sakit...dah nak masuk 6 bulan hari Khamis ni ... macam tur lak jadinya..orang tua2 kata nak beralih bulan...


Sempena nak masuk 6 bulan ni..aku dah review kat blog2 ibu2 yang merajinkan dirinya untuk buat puree masa anak 6 bulan.  Aku pun kengkononnya nak join sekali...semalam dah beli macam2 untuk buat puree Intan Payung tur...ngan labunya, epal, lobak, pear ... dan malam tadi gak aku dah buat puree labu, lobak ngan epal.  Pagi tadi dah bekalkan untuk pengasuh puree labu, lobak ngan bubur nasi yang dah blend...nak cuba2 bagi...sebab sekarang ni pantang tengok orang makan...asyik nak mencapai jer..bila sua kat mulut..nganga jer...Anak2 sebelum ni tak tau pun camner nak buat puree..asyik bagi nestum nestle jer...anak yang ni jer try nak bekalkan makanan kat pengasuh sebab puree ni boleh tahan lama bila letak dalam freezer..macam susu EBM gak...jadinya pada aku tak lah menyusahkan....sebelum ni memang nak urus susu EBM nampak macam remeh..lama2 jadi senang...rajin dengan malas jer...hihihi...




Cara aku buat puree labu ngan lobak...

1.  Memula buang kulit labu ngan lobak 
2.  Potong dadu
3.  Kukus kesemuanya..nak rebus pun boleh tapi..air kena sikit jerlah..agak2 tenggelam...supaya khasiatnya tak hilang...
4.  Kukus sampai lembut
5.  Dah lembut, sejukkan dulu baru blend

Untuk bubur lak..

1.  Basuh beras
2.  Toskan beras
3.  Sangai beras aka goreng tanpa minyak sampai kekuningan or kering
4.  Sejukkan dulu sebelum blend kering...simpan dalam tupperware..
5.  Nak buat bubur amik dalam 2 sudu..tambah air..masak atas api..


Tadaaa...

Dah siapp...xder gambar..sorry....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan