Rabu, 8 September 2010

Aku Berhari Raya

DULU .... Aku ingat lagi masa dulu2 aku berhari raya kat kampung.  Meriah sangat.  Hari sebelum raya bakar lemang..ayah cari buluh.  Bersih buluh, rendam pulut, amik daun pisang.  Aku tukang masuk pulut dalam buluh jer..yang wat masuk daun dalam buluh akak aku ngan mak aku.  Aku tak pandai.  Bila raya ayah mesti sembelih ayam kampung wat masak kari.  Tak wat rendang, sebab tak berapa pandai nak wat rendang.  Ayam kampung best bila wat kari.  Wat biskut raya pun banyak..sebab mak ada buku resepi yang mak simpan dari dulu lagi.  Buku tur lah jadi rujukan kami adik beradik wat kuih...bakar kuih dalam oven hitam yang gambar butterfly tur..seronoknya bila ingat balik.

SEKARANG ... Raya sekarang kena ikut turn lak..sebab dah kawin.  Nak wat camner..keluarga hubby keluarga kita gak.  Memang tak sama raya kat kampung sendiri.  Kalau kena turn aku balik kampung aku, aku ler yang bincang ngan adik beradik nak masak apa pagi raya.  Kadang2 wat bihun sup, nasi impit dan kadang2 wat lemang.  Aku pernah sekali jer wat lemang, masuk daun dalam buluh dah pandai..tang santan mak yang wat..sebab tak tau nak agak..jadi gak lemang aku..tapi sekrang sumernya leh beli..sediakan duit jer, mak dah tak larat, ayah pun dah tak larat cari buluh. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan